Jablunkovská 410, Třinec 739 61
CENTRUM CELOSTNÍ MEDICÍNY
Třinec
"Jeden obraz nad tisíc malířů, jedna bylina nad tisíc lékařů."
Psychosomatická medicína
Jak homeopatie, tak tradiční čínská medicína, jejich diagnostické metody i léčebné postupy jsou zaměřeny holisticky. V praxi nám to umožňuje nahlížet na problém pacienta ve všech jeho souvilostech, z hlediska nejrůznějších aspektů působících na vznik zdravotních problému. Tělo vnímáme jako propojený celek, jeden systém ovlivňuje druhý. Člověk je rovněž ovlivněn mnoha přírodními vlivy, jako jsou změny ročních období, postavení planet, rodinné konstelace, pracovní prostředí, emoce, které člověk prožívá, životní situace, ve krerých se člověk nachází, životní styl a v neposlední řadě také způsob stravovnání.
Výhodou je, že terapii, kterou vám zvolíme jsme schopni vyřešit nejen jeden hlavní problém, který vás k nám dovedl, ale i ty méně důležité, kreré přesto mohou potrápit. Vše souvisí se vším a na to bohužel západní medicína postupně zapomněla. V celostní medicíne nejde jen o potlačení příznaků, ale hlavně o vyléčení odstranením příčiny, bez vedlejších účinků.
Psychosomatický přístup k člověku je minimálně tak starý jako naše kultura. K moderní psychosomatické medicíně a psychoterapii přispělo hned několik antických myslitelů. Danzer uvádí, jak již Herakleitos ve fragmentu o hranicích duše píše, že i kdybychom prošli všechny cesty, nejsme schopni duši za chůze vypátrat, tak hluboko leží naše mysl. Lidskou duši také přirovnává k pavouku, která stejně jako on neprodleně opravuje vlákno své sítě, duše putuje ihned tam, kde došlo k poranění libovolné části těla, znepokojená poraněním těla, s nímž je pevně svázána v určitém vztahu. Platon, který ve spise „Kritiás“ od lékaře požaduje, aby stejně jako tělo léčil také i duši, protože péče se musí zaměřovat na celek. Pro nejstaršího „otce evropské medicíny“ Hippokrata, nepředstavuje dualita těla a duše žádné problémy. Požadoval, aby lékař dříve, než začne léčit pacienta, poznal celou přírodu, znal dobře osobnost pacienta a jeho temperament, věděl o vlivech čtyř ročních dob a klimatu a v neposlední řadě dbal na správnou životosprávu. Hippokratovská medicína byla celostní medicínou a její pacient byl nedílnou součástí přírody, jež sama měla rovněž léčivou sílu. Také známý arabský lékař Íbn Siná (Avicenna), vnesl do komplexu tehdejších lékařských poznatků především v ucelené formě empirii medicíny blízkého a středního Východu. Jeho Kanón lékařství byl učebnicí medicíny až do 17. století. Avicenna provozoval potulnou praxi. V jedné z jeho slavných kazuistik popisuje případ mladého muže, kterého nalezl v jednom městě v bezvědomí „a blízkého smrti“. K jeho lůţku si nechal povolat jednoho z místních a poţádal ho, aby vyjmenoval všechny ulice; mladíkův tep se při jedné z nich nápadně zrychlil. Proto nechal vyjmenovat všechny majitele domů v této ulici; znova jedno jméno vyvolalo mladíkovo zrychlení tepu. Poté byli vyjmenováni všichni členové žijící v tomto domě a při jméně dcery majitele mladíkův tep „bil jako na poplach“. To vedlo Avicenna k nalezení lékařského prostředku: nechal zavolat dotyčnou osobu, když se dostavila k jeho lůžku, mladík se uzdravil. Diagnóza zněla: šílený láskou, dnes by byla nejspíš použita diagnóza disociativní poruchy.
Termín „psychosomatika“ byl poprvé použit v roce 1818 německým lékařem Heinrothem, při popisu spánkových poruch, o nichž se domníval, že jsou způsobeny určitými duševními stavy a náladami. Přesto trvalo skoro ještě celé století, než tento pojem začal postupně získávat určitý postoj v medicíně a zcela jedinečný způsob diagnostiky a terapie lidských onemocnění.
Vývojová etapa psychosomatické medicíny je označována jako psychosomatické hnutí. Vzniklo jako reakce na krizi evropského lékařství koncem 19. a začátkem 20. století. Lékařství bylo do té doby orientováno především na hledání organických a infekčních příčin nemocí a jejich patologickoanatomického substrátu. Uplatňoval se v něm vliv Wirchovovy patologickoanatomické školy a velký rozvoj bakteriologie ve druhé polovině 19. století. Postupně převládalo schéma, podle kterého jsou patogenní agens (zpravidla jediné) a výsledná nemoc v jednoduché příčinné souvislosti, což odpovídalo filozofickému modelu lineární kauzality. V tomto směru lékařství byla téměř zcela opomíjena osobnost nemocného, jednota organismu s prostředím a nebyly akceptovány příčinné vztahy mezi somatikou a psychikou. Bylo to v rozporu s evropským lékařstvím 17. a 18. století, kde se naopak přeceňoval vliv psychických činitelů jako např. negativních emocí na zdraví a nemoc. Někteří lékaři té doby zastávali názor, ţe psychické příčiny samy o sobě mohou být etiologickým činitelem nemocí dokonce i tak závaţných jako jsou zhoubné nádory.
Psychosomatické hnutí znovu oživilo tento směr, což se projevilo rozpracováním koncepce psychogeneze, která představuje jeden z významných zdrojů a je součástí moderně pojaté psychosomatické medicíny.
Psychosomatická medicína byla do konce 40. let 20. století pokládána převáţně za studium vzájemných psychologických a fyziologických aspektů tělesných funkcí v normě a patologii. Používala se jak somatoterapie tak psychoterapie. Z toho plyne, že psychosomatická medicína je jak vědeckou disciplínou, tak přístupem k léčení. Avšak nehovoří o vztazích mezi studovanými jevy a nebere v úvahu vliv zevního prostředí. I přes tyto nedostatky mělo psychosomatické hnutí velký přínos pro lékařství, které v té době prožívalo krizi. Předmětem výzkumu se staly psychosomatické a somatopsychické vztahy. Člověk se dostal do středu pozornosti lékařství, byla zdůrazněna jeho celistvost a jednota psychického a somatického a jedinec se stal pro lékařství bytostí společenskou, žijící v určitém sociokulturním prostředí. Byly prokazovány těsné vzájemné vztahy somatického a psychického ve zdraví a nemoci. Hnutí zdůrazňovalo význam vzájemného působení patogenních činitelů pro vznik a rozvoj nemoci ve srovnání s dřívějším zdůrazňováním pouze jednoho patologického agens. Rovněž v pojetí a rozpracování psychogeneze znamenalo hnutí velký přínos, a to v tom směru, že základním teoretickým předpokladem je, že psychologické pochody nejsou zásadně odlišné od jiných pochodů v organismu.
Ve 30. letech 20. století dochází k rozvoji psychosomatické medicíny na teoretickém základě tzv. psychobiologie, (vypracována Mayerem, spolutvůrcem holistické koncepce v USA). Třetím východiskem psychosomatiky byla psychofyziologie, která rozpracovávala zejména učení o podmíněných reflexech Pavlova, Cannonovou teorii homeostázy a učení o emocích a koncepci stresu Seleyho.
Ve 40. letech 20. století se vývoj psychosomatické medicíny ubíral dvěma směry. Na jedné straně se rozvíjela koncepce psychoanalytická (specifická) a na straně druhé koncepce nespecifická (neanalytická). Moderně koncipovaná psychosomatická medicína měla tři východiska, kterými je psychoanalýza, behaviorální směry a kortikoviscerální koncepce.
V současném pojetí psychosomatické medicíny jsou dle Lipowského tři historické zdroje psychosomatiky, a to v koncepci psychogeneze, v celostním přístupu a v systémovém pojetí. Psychosomatickou medicínu chápe jako vědeckou a klinickou disciplínu, zabývající se studiem vztahů mezi specifikovanými psychosociálními faktory a normálními a abnormálními fyziologickými funkcemi. Studiem interakcí mezi psychosociálními a biologickými činiteli v etiologii, začátku příznaků, průběhu a vyústění nemocí. V péči o nemocné zdůrazňuje biopsycho-sociální přístup. V prevenci, terapii a rehabilitaci nemocí aplikuje psychiatrické a behaviorální léčebné metody.
DANZER, G., Psychosomatika
CHROMÝ, K., HONZÁK, R. a kol., Somatizace a funkční poruchy,
TRESS, W. a kol., Základní psychosomatická péče,
BAŠTECKÝ, J. a kol., Psychosomatická medicína,
HONZÁK, R. a kol., Somatizace a funkční poruchy,